sunnuntaina, huhtikuuta 26, 2020

Osa 2 - Käännekohtia


9.maaliskuuta.2020
Kello tietokoneen näytön alareunassa näyttää 11:00. Aamu on ollut parempi kuin pitkään aikaan. Osittain syynä on hyvin nukuttu yö. Vaikka menenkin nukkumaan kellon ollessa reippaasti yli puolen yö. Olen nukkunut paremmin kuin pitkään aikaan. Oloni oli nukkumaan mentäessä levollinen ja onnellinen.

Olen löytänyt elämääni uudenlaisen suunnan jota kohti aion nyt mennä. Askel askeleelta. Haluan luoda ja ajatella positiivisia asioita. En halua enää vain toivoa ja odottaa jotain. Haluan elää tässä ja nyt, nauttien jokaisesta päivästä. Kohti Leen sanomaa: tänään olisi hyvä päivä kuolla. Tämä tarkoittaa minulle sitä etten illalla mieti mitä olisi pitänyt tehdä toisin, tai mitä minä vielä tarvitsisin onnellisuuteen. Onnellisuuden avaimet ovat kädellä ihmisellä joka päivä. Me voimme itse päättää millainen päivästämme tulee. Vaikka päivään sattuisikin jotain negatiivisia asoita voi niistäkin löytää jotain uutta ja innostavaa. Jokaisella asialla on tarkoituksensa, jokin huono saattaa tapahtua että siitä voi syntyä jotain paljon suurempaa ja hienompaa omaan elämään. Kuten minun solumuutos diagnoosini. Se sai minut todella kohtaamaan kuoleman pelkoni. Se ahdistus mitä koin sai minut rakentamaan koko elämän asenteeni uudelleen. Elän jokaisen päivän kuin se olisi viimeinen.

Juurikin kuoleman pelko nimittäin saa meidät elämään, koska kukaan ei voi etukäteen tietää mikä päivä on viimeinen. Miksi siis murehtia huomisesta kun voi elää juuri tässä ja nyt. Tämä kaikki saattaa kuulostaa todella kliseiseltä, mutta esimerkiksi minulle edelleen on tärkeää että kotini on siisti tai että haluan suunnitellaan ensi kesäksi kokoperheen loman. Vaikka elän hetkessä voin suunnitella, toivoa ja unelmoida. Jokainen itse tietää mistä nauttii. Joillekkin hetkessä eläminen tarkoittaa ettei nauti enää niin suuresti materiaalista vaan keskittyy nauttimaan esimerkiksi luonnosta tai rakkaudesta. Jokainen osaa itse määritellä mistä nauttii ja millaiset asiat ovat tärkeitä. Eli kaikki tämä yksinkertaisuudessaan on sitä että tehdään päivässä asioita joista nautii ja asiat jotka eivät ole mukavia yritetään kääntää mahdollisimman positiiviseksi. Lisäksi omaan arkeeni tulee vahvasti mukaan meditaatiohetket. Alkuun aloitan harjoittelemalla sitä iltaisin nukkumaan mennessä, mutta mahdollisuuksien mukaan haluan lisätä sitä myös muualle päivääni. Jostain kuitenkin on aloitettava ja minun aikani pelkästään itselleni on hyvin rajallinen. Huolehdin kuitenkin ympäri vuorokauden myös neljästä ihanasta pienestä lapsesta.


Tänään olenkin alkanut ajatella myös heidän henkistä kasvuaan, sitä miten voisin opettaa heille tämän saman rauhan jonka minä viime yönä löysin.

Käännekohtia 1 ja 2 osiot olen kirjoittanut jo jonkin aikaa sitten. Edelleen menen vahvasti kohti tätä ajattelumallia ja haluan kehittää sekä kasvattaa itseäni henkisellä tasolla. Kun kehitän omaa hyvin vointia henkisesti se heijastuu vahvasti myös fyysiseen minääni. Meditaatiota olen harrastanut vaihtelevasti: välillä enemmän ja välillä vähemmän. Kuitenkin toiveissa on yrittää saada se mukaan joka päiväiseen elämääni. Lisäksi eräs sukulaiseni on auttanut minua eräänlaisten hengitysharjoitusten pariin, ja tähän haluankin perehtyä ajan kanssa lisää. Kirjoitan siitä jossain kohtaa ihan oman artikkelinsa. Yritän elää päivä kerrallaan murehtimatta liikaa tulevaa. Miksi kantaisin huomisen surua vielä mukanani, kun voin nauttia hetkestä tässä ja nyt.







1 kommentti:

  1. Hyvä kirjoitus jälleen kerran.Hyvä uusi suunta elämällesi.Noin juuri pitäisi elää meidän kaikkien.Joskus se vain ei ole niin helppoa.Jokaisen olisi hyvä löytää sisäinen rauha.

    VastaaPoista

Kommentoi, kysy, tykkää ja jaa: mielipiteesi on minulle tärkeä !