sunnuntaina, toukokuuta 24, 2020

Minun meditaatio

Meditaatio sanana kuulostaa korvaani jotenkin todella 'hienosto' -sanalta, joltain joka vaatii todella paljon. Vaikka todellisuudessa se on kaikkea muuta. 

Kaikki mitä tässä artikkelissa kirjoitan ovat minun kokemuksiani ja  minun näkemyksiäni meditaatiosta. Olen tämän asian kanssa aivan alussa, enkä ole tämän asiantuntija vaan oppilas.

Meditaatio minulle merkitsee rauhoittumista, omaa aikaa ja ennen kaikkea rakkautta. Rakkautta itseäni ja maailmaa kohtaan.

Meditointi liitetään helposti suoraa uskonnolliseksi, vaikkakin sitä tehdään kaikkialla riippumatta uskonnoista. Meditaatiossa on pohjimmiltaan mielestäni kyse keskittymisestä itseensä. Meditoimalla voi tutkailla omaa sisäistä maailmaa ja löytää sieltä rauhaa ja rakkautta sekä mahdollisesti voit käsitellä turvallisesti omassa elämässä olevaa ahdistusta tai stressiä. 

Miksi meditoin?
Meditoimalla saan itseni rauhoittumaan niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Meditointi on minulla tapa käsitellä ahdistusta, pelkoa, stressiä ja yhteiskunnallisia paineita. Meditoimalla pääsen näistä eroon tai ainakin pystyn rauhoittamaan niitä. Meditaatio hetket vahvistaa minun hengellistä kasvua ja kai voisin sanoa sitä jonkinlaiseksi sielunhoidoksi.

Miten meditoin?
Tällä hetkellä meditoin pääasissa iltaisin nukkumaan mentäessä kuten ensimmäisessä käännekohtia osissa kerroin. Kuuntelen meditaatio musiikkia ja makoilen rauhassa paikallani. Menen alkuun ajatuksissani läpi jokaisen kehonosani rauhoittaen ja rentouttaen niitä. Ajatuksissani yritän saada kehoni painumaan syvemmälle patjaa vasten niin etten jännittäisi yhtään kehon osaa, vaan olisin täysin rentounut. Kun saan itseni fyysisesti mahdollisimman rennoksi annan ajatusteni vaeltaa. Haluan ensin mennä alitajuntaani ja seurailla mitkä asiat minua mahdollisesti stressaa tai ahdistaa. Annan ajatusten johdatella, mutta jos huomaan juuttuvani liian synkkiin vesiin liian pitkästi aikaa yritän siirtää tällaiset ajatukseen syrjään. Lopulta aina tämä kaikki johtaa siihen, etten enää ajattele mitään vaan voin olla hetken tavallaan olematta ollenkaan.


Tämä on minun tapani toimia, eikä ole oikeaa tai väärää tapaa meditoida. Jokainen löytää ja kehittää siitä omanlaista ajankuluessa. Uskallan väittää ettei meditoinnissa koskaan tule niin sanotusti valmiiksi vaan se on jatkuvaa kehitystä. Kuitenkin tärkein asia meditaaiossa on ehdottomasti säännöllisyys. Täytyy löytää itselle sopiva muoto meditoida, että sitä jaksaa tehdä säännöllisesti. Meditaatiosta on tulossa minulle elämäntapa, eikä vain hetkellinen harrastus. Jos et ole koskaan meditoinut suosittelen vahvasti koittamaan, vaikka olisikin tätä kohtaan ennakkoluuloja. Mitä siinä menettää jos kerran tai pari kokeilee? Meditaatiolla on tutkitusti paljon terveysvaikutuksia kuten esimerkiksi se laskee stressiä ja verenpainetta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, kysy, tykkää ja jaa: mielipiteesi on minulle tärkeä !